L'HUB, un dels centres de referència a Llatinoamèrica en donació i trasplantament d'òrgans

La Dra. Zoara Valladares Jackson, coordinadora hospitalària de Donació d'Òrgans i Teixits de l'Hospital General Regional No. 251 (Colònia Mayorazgo, Mèxic) ha realitzat una estada de dos mesos a l'Hospital de Bellvitge (HUB), com a part del màster Aliança de l'ONT, que té com a objectiu potenciar la donació d'òrgans i teixits als països de Llatinoamèrica.

Durant la seva estada, la Dra. Valladares s'ha pogut familiaritzar amb el funcionament del Programa de Trasplantaments de l'HUB, a més de conèixer altres serveis com Cardiologia, Urologia, Cirurgia General i Digestiva i l’UCI.

La Dra. Valladares ha valorat de manera molt positiva la seva estada formativa a l'HUB. “El funcionament del programa de trasplantaments de Bellvitge és exitós, detalladament coordinat i organitzat de manera que cada baula compleix la seva funció en temps i forma, des de la detecció del potencial donant fins a la realització del trasplantament, fent possible que tot el personal de salut participi i valori la importància del seu paper en el procés de donació i trasplantament”, ha subratllat.

Tenint en compte les singularitats del sistema mexicà de donació i trasplantament d'òrgans, es poden trobar punts de contacte amb el model espanyol, que passen “per la ruta crítica del potencial donador, que permet que les estratègies hospitalàries que es fan per detectar un potencial donador a Espanya siguin replicables a Mèxic, així com altres aspectes com el model de capacitació del personal de salut, l'abordatge d'un potencial donador multiorgànic, els criteris de selecció del potencial donant o les estratègies per a l'entrevista familiar, entre d'altres, indica la Dra. Valladares.

La professional mexicana ha completat a l'HUB el seu treball de màster, que ha consistit a detallar les estratègies del model de donació i trasplantaments del HUB aplicables a la ruta crítica del potencial donant a l'Hospital General Regional No. 251, amb l’objectiu d’incrementar la taxa de donació de cadàver. "La rotació a l'Hospital de Bellvitge ha ampliat la visió que tinc de la donació d'òrgans i del trasplantament, cosa que em permetrà fer canvis pràctics al programa de treball i compartir-ho amb altres coordinacions del meu país", explica la Dra. Zoara Valladares, que conclou destacant “el suport que la Coordinació de Trasplantaments de l'Hospital de Bellvitge em va brindar, integrant-me a totes les activitats diàries com a part de l'equip i compartint sense límits el seu coneixement”.

El màster Aliança de l'ONT ha celebrat aquest any la seva edició número 20 amb un total de 18 alumnes de diferents països llatinoamericans que han rebut a Espanya una intensa formació en tots els aspectes relatius a la coordinació de la donació i el trasplantament d'òrgans. l'objectiu que puguin aplicar el model espanyol a les realitats respectives.