La Unitat Funcional de Peu Diabètic de l’Hospital de Bellvitge gairebé ha quadruplicat el nombre de visites en deu anys d’activitat

- Formació

Des de la seva posada en marxa, l’any 2013, la Unitat Funcional de Peu Diabètic (UFPD) de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) ha incrementat gairebé quatre vegades el nombre de visites a pacients. L’any 2022 va atendre més de 3.200 consultes d’una de les patologies més característiques que afecta les persones amb diabetis mellitus.

“Aquest constant augment de visites te diverses causes; en part és per la necessitat del territori d’assumir casos cada cop més complexes, inclús de fora de la regió. També influeix la pujada en la incidència de la mateixa diabetis, aportant mes casos en global a la Unitat“, segons explica el Dr. Albert Pérez, un dels responsables de la Unitat Funcional de Peu Diabètic de l’HUB.

L’atenció multidisciplinària aporta grans beneficis per als pacients amb afectació al peus per la diabetis. L’equip de la unitat integra facultatius de diferents especialitats medico-quirúrgiques (serveis d’Endocrinologia, Medicina Interna, Malalties Infeccioses, Cirurgia Vascular, Cirurgia Plàstica, Cirurgia Ortopèdica i Traumatologia i Rehabilitació), professionals de podologia i infermeria que treballen conjuntament i en connexió directa en el tractament dels pacients amb diabetis que desenvolupen una úlcera al peu. A més, la Unitat treballa també de forma coordinada amb els professionals del Servei d’Urgències, hospitalització convencional i hospitalització a domicili (HAD) de l’HUB i de l’Atenció Primària.

Un dels impactes més greus de la diabetis mellitus es pot produir sobre les artèries de les cames. Es tracta d’una afectació arterial perifèrica de vasos petits que es pot traduir en úlceres, necrosi i infeccions que poder resultar molt greus fins el punt de comportar una amputació o posar en risc la vida del pacient. Es calcula que prop d’un 25% de les persones amb diabetis patiran una úlcera al llarg de les seves vides, i d’aquests un 20% precisarà d’una amputació. La mortalitat després d’una amputació major als 5 anys supera el 50%. Això vol dir que les persones que tenen complicacions greus als peus conseqüència de la diabetis tenen supervivències més baixes que alguns del càncers més freqüents.

L’activitat d’una unitat multidisciplinària com la de l’HUB suposa una gran millora en el tractament dels pacients, amb una reducció de més del 50% de les amputacions majors gràcies al diagnòstic ràpid i acurat de les complicacions als peus, així com la concentració de les visites dels diferents professionals de la unitat en una únic dia, el que actua de forma beneficiosa sobre el benestar emocional dels pacients.

Segons les previsions de l'Organització Mundial de la Salut (OMS), l’any 2030 la diabetis serà la setena causa de mort al món. Actualment, s'estima que almenys 1 de cada 11 europeus adults viuen amb diabetis (més de 61 milions). La mitjana de prevalença de diabetis a Europa és del 9,2%, una taxa menor que la d'Espanya, que és del 14,8%. De fet, Espanya és el segon estat europeu amb més persones amb diabetis, uns 6 milions, només per darrere d'Alemanya, segons les dades de l'últim informe de l’Atles de la Diabetis de la Federació Internacional de Diabetis (IDF). A Catalunya s’estima que són unes 700.000 les persones amb diabetis.

Nova edició de les jornades de peu diabètic

Coincidint amb la setmana de celebració del Dia Mundial de la Diabetis, els dies 16 i 17 de novembre, es va celebrar la 4ª edició de les jornades “Abordaje multidisciplinar de las complicaciones del pie diabético”. Organitzat per la Unitat Funcional de Peu Diabètic (UFPD), l’esdeveniment ha estat un èxit de participació, amb més de 140 inscrits.

Els assistents han valorat molt positivament el programa formatiu, actualitzat i pràctic, amb l’abordatge multidisciplinar d’aquesta patologia, cada cop més prevalent. S’han tractat temes com el diagnòstic acurat precoç, circuits de derivació amb atenció primària i tècniques terapèutiques innovadores.

Han participat ponents de prestigi nacionals e internacionals, a més dels membres de la UFPD. També s’han realitzat 9 tallers pràctics de diagnòstic i tractament del peu diabètic: descàrregues plantars, cures especialitzades, diagnòstic vascular amb doppler (PATs)...

Les formacions han estat dirigides al personal sanitari que es dedica a tractar lesions en els peus del diabètics: metges, infermeres, podòlegs.

Per la cloenda de la jornada de divendres 17, es va desenvolupar una taula per explicar els 10 anys d’experiència de la UFPD. Es va destacar el treball en equip multidisciplinar per optimitzar el diagnòstic i tractament de la patologia del peu diabètic. Aquest enfocament permet reduir la morbiditat i el número d’amputacions majors. També es va destacar la necessitat d’una valoració territorial transversal, en unitats específiques, per reduir les complicacions que pateixen aquests pacients a la nostra àrea. Algunes complicacions greus en els peus dels diabètics, poden comportar una mortalitat a 5 anys superior a alguns càncers habituals.

Segons va destacar la Dra. Begoña Gonzalo, del Servei d'Angiologia i Cirurgia Vascular, i també responsable de la UFPD: “En aquesta nova edició s'ha debatut sobre les ultimes novetats en el diagnòstic i tractament de les complicacions dels peus diabètics, el treball de les unitats multidisciplinàries de la resta del territori, així com la col·laboració amb Atenció Primària”.