Els projectes innovadors de la GTMS es donen a conèixer al Mobile World Congress

- Innovació

El congrés referma el compromís de la Gerència Territorial Metropolitana Sud d’utilitzar tecnologia d’última generació per millorar la salut dels pacients.

Intel·ligència artificial incorporada al diagnòstic per la imatge, telemedicina per pacients en diàlisi o ciències computacionals avançades per millorar la gestió de la insuficiència cardíaca són les tres iniciatives disruptives presentades durant aquesta edició.

Tres projectes innovadors de la Gerència Territorial Metropolitana Sud (GTMS) de l’ICS, Monitoratge del pacient nefrològic en diàlisi amb tecnologia 5G, eOSS (eHealth-based Operative Support System) i Radiòmica, han realitzat una aportació substancial durant l’edició d’enguany del Mobile World Congress Barcelona. A l’estand “Catalonia Health Innovation Ecosystem Pavilion” del 4YFN 2024, impulsat pel Biocat i la Fundació TIC Salut Social, s’han presentat les iniciatives, que utilitzen la tecnologia més avançada per millorar la salut i l’atenció a la ciutadania que es visita al sistema sanitari públic.

Introduït pel conseller de Salut, Manel Balcells, el director clínic de Diagnòstic per la Imatge de la GTMS, el Dr. Nahum Calvo, va presentar Radiòmica, el projecte que incorpora la intel·ligència artificial al diagnòstic per la imatge, durant un debat sobre medicina de precisió i personalitzada celebrat el 27 de febrer. “La radiòmica suposa un nou paradigma en aquest àmbit, que passa d’una interpretació subjectiva de les imatges per al diagnòstic a una de quantificable a partir de l’anàlisi de dades no perceptibles per l’ull humà”, apunta el Dr. Calvo. L’obtenció de biomarcadors d’imatge “pot aportar respostes rellevants” en patologies inflamatòries, tumors de diferents òrgans, fibrosi pulmonar, esclerosi múltiple o trasplantament renal, remarca Calvo.

D’altra banda, durant el primer dia del Mobile World Congress, el Dr. Josep Comín, director d’Innovació, Recerca i Universitats de la GTMS i director clínic de l'Àrea del Cor de l’Hospital Universitari de Bellvitge, va explicar en una ponència l’eOSS (eHealthbased Operative Support System), un sistema transformador dels processos assistencials de la insuficiència cardíaca, a través de Big Data, Intel·ligència Artificial i Machine Learning. “El projecte eOSS ha reduït en un 20% la mortalitat i l’hospitalització dels pacients en l'àmbit territorial Metropolità Sud” apunta el Dr. Comín, que posa en valor que eOSS implica els diferents nivells assistencials, Hospital i Atenció Primària, per millorar l’eficiència en l’atenció integrada i integral al pacient.

El 26 de febrer també va intervenir a l’estand del 4YFN la Dra. Inés Rama, nefròloga i responsable del Programa de Diàlisi de l’HUB, per exposar la iniciativa de Monitoratge del pacient nefrològic en diàlisi amb tecnologia 5G que lidera. L’estudi pilot del projecte ha proporcionat bons resultats en seguretat i grau de satisfacció del pacient, eficàcia i utilitat dels costos, així com estalvi en desplaçaments, el que confirma que la telemedicina per pacients en diàlisi aporta millores clíniques, econòmiques i en salut mental. Prop de 20 pacients de malalties renals cròniques avançades del Programa de Diàlisi de l’Hospital de Bellvitge han participat en aquet estudi pilot i fan les sessions al seu domicili, igual que 23 pacients d’hemodiàlisi i uns altres 60 de diàlisi peritoneal que també les duen a terme a casa seva.

La Dra. Rama considera que l’eina emprada al projecte és innovadora i permet agilitzar el maneig del tractament en diàlisi a domicili: “Dóna una resposta ràpida a les necessitats dels pacients, estalvia desplaçaments, empodera el malalt i alhora augmenta la seva seguretat i acompanyament”. A més, la Dra. Rama va posar en valor al MWC la coordinació entre els professionals de l’Hospital i dels Centres d’Atenció Primària.

Visites guiades per l’esdeveniment tecnològic més influent del món

Durant l’edició d’enguany del Mobile World Congress, la Direcció d'Innovació, Recerca i Universitats de la GTMS ha organitzat un tour amb líders de diferents projectes d'innovació de l’Hospital Universitari de Bellvitge, l’Hospital de Viladecans i l’Atenció Primària Metrosud. Es va fer una visita específica a l'estand del Tech Barcelona per conèixer el projecte del hub de salut Pier 07, del qual la GTMS n’és partner, i algunes startups del sector salut com Rob Surgical , improfit.ai, Napptilus Tech Labs i Aortyx (IQS Tech Factory).