El Servei de Nefrologia de l’HUB fa 50 anys consolidat com a referent a Catalunya

Ha realitzat prop de 4.300 trasplantaments de ronyó i compta amb el programa més important de Catalunya d’hemodiàlisi domiciliària

Avui es commemora el seu mig segle de vida amb una jornada en que han participat professionals actuals i antics del servei

El Servei de Nefrologia de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) celebra avui els seus primers 50 anys d’activitat, afiançat com un referent català i estatal en l’abordatge de la malaltia renal crònica a partir de dos grans eixos: el trasplantament, amb una aposta decidida per incrementar les xifres de donant viu, i la diàlisi, sobretot la domiciliària, que millora sensiblement la qualitat de vida dels pacients. Amb 23 pacients, l’Hospital de Bellvitge compta amb el programa d’Hemodiàlisi Domiciliària més important de tot Catalunya.

La jornada que s’ha celebrat avui a Bellvitge ha permès reunir a professionals mèdics i d’infermeria actuals i passats del servei per repassar anècdotes i algunes de les fites més destacades de les darreres cinc dècades. L’acte s’ha desenvolupat en un ambient festiu, amb certa nostàlgia en alguns moments, sobretot en recordar la petjada dels professionals traspassats.

L’any 2023, es van dur a terme a l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) un total de 214 trasplantaments renals, 51 dels quals procedien d’un donant viu. Aquesta és la xifra de donant viu més alta assolida a l’HUB fins ara (suposa un 24% del total de trasplantaments renals) i el situa com el centre amb més activitat pel que fa aquest tipus de trasplantament a l’Estat. Aquest èxit és fruit del treball conjunt liderat pels serveis de Nefrologia, Urologia, Anestesiologia i Reanimació, Coordinació de Trasplantaments i les professionals d’infermeria especialitzades. Gràcies al trasplantament de donant viu més de la meitat dels pacients amb malaltia renal crònica no ha necessitat diàlisi prèvia. Cal destacar també que el 90% d’aquests 51 trasplantaments s’ha dut a terme amb cirurgia robòtica, fet que posa l’HUB al capdavant dels centres catalans en l’ús d’aquesta tecnologia per als trasplantaments renals de donant viu. Molts d’aquests pacients han requerit d’estratègies d’alta complexitat com el trasplantament renal creuat i/o trasplantament contra grup sanguini o ABO incompatible. Amb els 214 transplantaments de ronyó realitzats l’any passat, l’HUB esdevé el segon centre de tot l’Estat en aquest àmbit.

L’augment de la donació de viu és un dels dos grans objectius que el Servei de Nefrologia de l’Hospital de Bellvitge té subratllats com a prioritaris ja des de fa uns anys. “Amb a donació en viu, es pot programar amb anticipació el trasplantament i estalviar-li la diàlisi, amb tot el que això comporta per a l’estat emocional del pacient”, explica la Dra. Inés Rama, directora del Programa de Diàlisi del Servei de Nefrologia de l’HUB. En aquesta línia, el Servei de Nefrologia s’ha implicat a fons en la millora de la informació dels pacients, amb l’ajuda de la innovació i tecnologies avançades com la realitat virtual (La casa del ronyó) perquè el pacient conegui d’un forma molt més visual totes les opcions de tractament a les quals pot tenir accés.

Fer créixer la diàlisi domiciliària

A més de comptar amb el programa d’hemodiàlisi més nombrós de Catalunya, l’Hospital de Bellvitge té altres 60 pacients fent diàlisi peritoneal als seus domicilis, una xifra que fa 10 anys era tres vegades més petita. Tal i com explica el Dr. Josep Maria Cruzado, cap del Servei de Nefrologia, “en els darrers anys s'ha registrat una epidèmia de pacients que necessiten teràpia renal substitutiva per malaltia crònica terminal. Quan no hi ha possibilitat de trasplantament com a primera opció, podem oferir la diàlisi al centre o la diàlisi a casa, que és millor a nivell de supervivència, d'apoderament del pacient i de conciliació laboral i familiar”.

La telemedicina esdevé un element fonamental per a l’assistència als pacients que realitzen la diàlisi a casa seva, un àmbit en que els professionals d’infermeria especialitzada tenen un rol protagonista, ja que són formadors i contacte directe per als pacients. A banda de la intensificació de les teràpies domiciliàries, uns 45 pacients realitzen les seves sessions de diàlisi a l’HUB, en unes instal·lacions que van ser completament renovades l’any 2021. La innovació i les noves tecnologies són també fonamentals per aconseguir millorar la detecció precoç, “estem treballant en una eina d’intel·ligència artificial, un algorisme que, en coordinació amb l’atenció primària, ens permeti detectar abans casos de malaltia renal crònica o que faciliti avançar els tractaments”, conclou el Dr. Cruzado.

Tot i les solucions tecnològiques, des del Servei de Nefrologia també es continua portant a terme una intensa tasca de recerca bàsica per reduir el rebuig en els trasplantaments, amb línies obertes de farmacogenètica; teràpies cel·lulars; cèl·lules progenitores renals i dany de l’aloempelt renal; fisiopatologia del dany vascular en la malaltia renal crònica; dany a la glomerulonefritis i malalties autoimmunes, i medicina personalitzada, entre d’altres.