Com afecta el confinament pel COVID-19 als pacients amb TCA?

La situació de pandèmia actual obre dubtes i incerteses, però també noves oportunitats de canvi i millora de la forma d'entendre els tractaments convencionals dels Trastorns de la Conducta Alimentària. Aquest va ser el punt de partida d’un debat online organitzat ahir per al Societat Mundial de TCA (Academy for Eating Disorders) amb diferents experts mundials, entre els quals hi era el Dr. Fernando Fernández Aranda, responsable de la Unitat de TCA de l’Hospital Universitari de Bellvitge.

Els pacients de la unitat podeu adreçar les vostres consultes a: trastornsalimentaris@bellvitgehospital.cat

Aquestes van ser algunes de les principals conclusions de la trobada:

- Els pacients amb TCA tenen especials dificultats per gestionar la incertesa; suportar la falta d'activitat; reduir la preocupació constant amb un possible contagi i gestionar l'estrès i les preocupacions sense haver de recórrer a l'alimentació com a vàlvula d'escapament. Moltes d’aquestes preocupacions i les incerteses de com afectarà el confinament el procés terapèutic del seu fill o filla són compartides pels familiars dels pacients amb TCA.

- La situació de confinament en casos de TCA requereix seguir pautes concretes al voltant d’hàbits alimentaris adequats, així com realitzar un mínim d'activitat diària; evitar discussions amb familiars i un control excessiu; temps per realitzar activitats lúdiques; mantenir una activitat de socialització amb amics i referents a través de noves tecnologies i limitar l'accés a informació sobre el COVID-19, assegurant que sigui sempre de fonts fiables.

- S’aprecien diferències entre els països en que hi ha hagut un impacte més primerenc del COVID-19 i els abordatges més restrictius als que tenen accés (només intervenció telemàtica com a possibilitat i confinament gairebé total, per exemple al Regne Unit i Espanya) i el els països en què l'inici ha estat més tardà (EUA, Canada) i on encara és  més àmplia l’oferta terapèutica per als pacients.

- La forma d'entendre el tractament habitual en els TCA, amb excepció dels casos més crítics (en els quals l'ingrés segueix sent l'única mesura inicial recomanada), ha canviat a causa de el confinament. La majoria dels països recorren a estratègies com teleconferència, zoom, skype, teams de google (tant en teràpies individuals, com cada vegada més en els abordatges grupals). El seguiment regular es fa necessari en pacients amb més severitat, per exemple pacients que es troben en situació d'Hospital de Dia.

- Necessitat de reunions regulars dels equips via teleconferència.

Vegeu aquí el vídeo de la sessió íntegra