X Curs de Cirurgia de Càncer de Mama

Des del fins al
Sala d'actes Hospital Universitari de Bellvitge (HUB)

En l'època de la medicina de precisió, la cirurgia del càncer de mama ha evolucionat cap a una doble vessant: terapèutica i pronòstica.

Per una banda, és el tractament primari més freqüent que té com a primer objectiu el control local de la malaltia. Al costat de la radioteràpia, la cirurgia erradica la malaltia a nivell local i la seva extensió ve dirigida a evitar la recidiva local. Dissenyar una cirurgia precisa i a mesura de l'extensió local del tumor, el seu tipus molecular i els condicionants propis de la pacient. Però alhora, la cirurgia té un clar valor pronòstic en permetre l'estadiatge patològic de la malaltia i establir el risc de recidiva, tant local, com a distància. Aquest caràcter pronòstic, queda del tot reflectit en l'extensió de la cirurgia axil·lar, cada vegada més minimalista i cap a un clar valor pronòstic. Bandejar el concepte hastedià de la cirurgia axil·lar i adoptar un clar concepte pronòstic de la mateixa és tasca complicada, però els cirurgians sempre hem cregut en la importància dels nostres procediments.

Cirurgia teragnóstica que cobra especial valor en la neoadyuvancia. Amb la millora i evolució dels tractaments diana, amb elevats percentatges de resposta completa, la cirurgia postneoadyuvancia adopta el repte d'extirpar la malaltia residual. I alhora, establir el pronòstic de la malaltia i ésser la punta de llança que indica l'adyuvancia postneoadyuvancia, amb l'objectiu de millorar el pronòstic de la malaltia residual.

Per aquest motiu, us convidem a compartir amb nosaltres, dos dies de reflexions, treball i debat, en els quals, a part d'obrir els nostres quiròfans per a compartir cirurgies de càncer de mama en directe, debatrem com dissenyar una cirurgia teragnóstica per a minimitzar la recidiva local i sistèmica. Explorarem el repte de nous abordatges quirúrgics, donant-los un valor oncològic, augmentant la supervivència de les nostres pacients. El canvi com a motor del progrés, en benefici de les nostres pacients: la nostra professió de metge, en el seu vessant més essencial.

Curs Mama 2024