Primera implantació a Catalunya d’una nova generació d’assistència ventricular de curta durada

- Innovació

El Servei de Cirurgia Cardíaca de l’Hospital Universitari de Bellvitge ha estat pioner a Catalunya en la implantació d’una nova generació de dispositiu d’assistència ventricular intraaòrtic de curta de durada. El nou dispositiu, l’Impella 5.5, s’ha implantat a principis d’aquest mes de gener a un pacient com a pont per a un trasplantament de cor. Posteriorment, el pacient ha pogut ser trasplantat amb èxit.

El febrer del 2020, el nostre hospital ja va ser el primer d’Espanya a implantar una assistència ventricular d’aquesta família (Impella 5). Aquest tipus de dispositiu, que té una forma allargada, s’introdueix al cor per l’artèria axil·lar i allí impulsa la sang contínuament des del ventricle esquerre a l’aorta. Es tracta d’una estratègia alternativa a l’ECMO per salvar la vida a determinats pacients en situació de xoc cardiogènic que permet simplificar el procés i millorar els resultats. Pot romandre implantat durant diversos dies o fins i tot algunes setmanes, fins que el pacient rep un trasplantament o assistència ventricular de llarga durada. En alguns casos en què la fallada no és irreversible, el pacient pot acabar recuperant la funció cardíaca normal.

La nova generació del dispositiu, Impella 5.5, disposa d’una tecnologia més avançada que permet tenir el pacient assistit durant més dies i reduir el risc d’hemòlisi (destrucció dels glòbuls vermells) gràcies al funcionament més lent de la turbina. Així mateix, permet augmentar la mobilitat del pacient.

L’assistència ventricular de curta durada és un altre dels diversos recursos avançats per al tractament dels casos més greus d’insuficiència cardíaca dels quals disposa l’Hospital Universitari de Bellvitge. L’Hospital de Bellvitge és referent a Catalunya i Espanya en assistència circulatòria mecànica, i en l’actualitat té més de vint pacients amb assistències ventriculars de llarga durada implantades fent vida normal als seus domicilis.