Prestigiosos experts presenten a Bellvitge alguns dels canvis tecnològics que revolucionaran la medicina del futur

L’Hospital Universitari Bellvitge va acollir el 19 de febrer la jornada “Tecnologia per a la medicina del futur”, en el marc del programa #LHMobileTech “La revolució de les comunicacions mòbils”.

La inauguració de l’acte va anar a càrrec de la Dra. Montserrat Figuerola, gerent territorial de l’ICS Metropolitana Sud i l’Hospital de Bellvitge, i de Jesús Husillos, regidor de Benestar Social de l’Hospitalet. La jornada va ser moderada pel Dr. Gabriel Capellà, director general de l’IDIBELL, i va comptar amb tres ponències on es van donar a conèixer les novetats i beneficis que aportarà la incorporació de noves tecnologies al camp de la salut.

María V. Sánchez-Vives, professora de recerca ICREA a IDIBAPS, cap del grup de Neurociència de Sistemes i co-directora del Event Lab (Universitat de Barcelona), va destacar en la seva ponència “Realitat virtual immersiva en rehabilitació física i psicològica (violència de gènere)” el fet que, quan ens sotmetem a una experiència de realitat virtual, el nostre cos hi respon com si es tractés d’un fet real malgrat que sapiguem que no ho és. A través de diferents exemples, com ara la creació d’un entorn virtual simulant una situació de violència de gènere, va donar a conèixer els beneficis que pot aportar la realitat virtual a la rehabilitació física i psicològica.

José A. Garrido, professor de recerca ICREA i líder del grup de Materials i Dispositius Electrònics Avançats de l’Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia, va presentar amb la ponència “BrainCom, recuperar la parla i la comunicació. Les extraordinàries propietats mecàniques i elèctriques del grafè” el projecte que, a través de materials com el grafè, pretén desenvolupar una electrònica flexible que sigui capaç d’identificar els senyals que rep el cervell per articular la parla. Mitjançant aquesta interfície, es busca oferir solucions a pacients amb problemes de parla.

Per últim, el professor de recerca ICREA i director del Departament de Ciències de la Vida del Barcelona Supercomputing Center, Alfonso Valencia, va exposar en la ponència “Aprenentatge automàtic, intel·ligència artificial i medicina personalitzada” com la medicina personalitzada té cabuda en el sistema sanitari del futur. Entenent les característiques específiques de la malaltia i analitzant com afecten a cada persona, es podrà proporcionar el fàrmac i el medicament adient a cada pacient. Valencia va destacar que el gran repte és que la tecnologia sigui un suport en el sistema sanitari i en cap cas una substitució dels metges.