Pneumòlegs d'Argentina completen una rotació formativa a la Unitat Funcional d'Interstici Pulmonar (UFIP) de l'Hospital de Bellvitge

- Formació

Sis pneumòlegs provinents d'Argentina han tingut l'oportunitat de realitzar una rotació de formació multidisciplinària a la Unitat Funcional d'Interstici Pulmonar (UFIP) de l'Hospital Universitari de Bellvitge (HUB). L'objectiu principal de la seva estada ha estat adquirir coneixements i habilitats per al tractament de la Malaltia Pulmonar Intersticial Difusa (ILD, per les seves sigles en anglès) i portar aquest aprenentatge als seus llocs de treball a Argentina.

Durant la rotació, els pneumòlegs han treballat de la mà dels Serveis de Pneumologia, Radiodiagnòstic, Anatomia Patològica, Reumatologia, Cirurgia Toràcica i Genètica de l'HUB. Aquest enfocament multidisciplinari ha proporcionat als participants una visió completa i holística de la malaltia, enriquint el seu coneixement i les seves habilitats clíniques.

El programa de rotació ha estat avaluat com a excel·lent pels participants, que han destacat la qualitat de l'ensenyament i la dedicació del personal sanitari i de gestió de la UFIP de l'HUB.

La Unitat Funcional d’Interstici Pulmonar de l’HUB

La UFIP compta amb un comitè multidisciplinari d’experts clínics i d’infermeria, radiòlegs, anatomopatòlegs, cirurgians toràcics, reumatòlegs, internistes, biòlegs i genetistes que estudien les Malalties Pulmonars Intersticials Difuses (MPID), coordinats per la Dra. María Molina-Molina des del Servei de Pneumologia, i atén anualment a més de 1.000 pacients amb aquestes malalties.

L’equip terapèutic multidisciplinari integral i multinivell, gestionat des d’infermeria (DUE UFIP), compta també amb personal de rehabilitació i fisioteràpia respiratòria, suport nutricional, emocional i psicològic. La participació de la UFIP en assajos clínics de nous fàrmacs permet oferir al pacient les darreres novetats farmacològiques. Per tot plegat, la UFIP es considera un exemple internacional per al tractament integral centrat en el pacient.

Els tipus de MPID més freqüentment avaluades són: la fibrosi pulmonar idiopàtica (FPI), la fibrosis pulmonar familiar (FPF), la fibrosi pulmonar associada a malalties autoimmunes sistèmiques, FP induïda, la sarcoïdosi i la pneumonitis per hipersensibilitat. També s’hi inclouen moltes altres patologies menys prevalents.

La UFIP és Supporting Partner de la ERN-Lung ILD group (pendent d’acreditació CSUR quan s’obri la convocatòria) i participa activament en activitats formatives acadèmiques nacionals i internacionals.