L’HUB realitza per primera vegada amb cirurgia robòtica a Catalunya la intervenció bariàtrica més efectiva i complexa

- Innovació

La Unitat de Cirurgia Bariàtrica i Metabòlica del Servei de Cirurgia General i Digestiva de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) ha portat a terme el passat 3 de maig el primer encreuament duodenal robòtic a Catalunya a un pacient que va ser donat d’alta 72 hores després sense incidències.

El Dr. Claudio Lazzara, coordinador de la Unitat de Cirurgia Bariàtrica, i la Dra. Lucia Sobrino, han realitzat amb el robot Da Vinci la cirurgia bariàtrica considerada com més efectiva i alhora més complexa: l’encreuament duodenal (duodenal-switch).

La intervenció consta de dos grans fases. En una primera, s’extirpa gran part de l’estómac (gastrectomia tubular) per aconseguir un tub d’uns 2 cm de diàmetre aproximadament que faciliti una major sensació de sacietat i alhora una menor capacitat gàstrica, que redueix la ingesta d’aliments. En la segona fase es connecta l’estómac (duodè) amb la part final de l’intestí prim, amb l’objectiu de reduir l’absorció de nutrients, proteïnes i greixos.

La cirurgia bariàtrica robòtica, en pacients i tècniques seleccionats (particularment en els casos d'obesitat mòrbida greu i de les tècniques quirúrgiques mes complexes), millora els resultats, reduint el dolor postoperatori, garantint una ràpida mobilització i disminuint els riscos de complicacions postoperatòries del pacient.

El bon resultat del procediment obre l’horitzó cap a una major utilització de la plataforma robòtica en cirurgies hipoabsortives (reconstrucció de l’aparell digestiu) i revisionals (segones intervencions) complexes.

La quasi totalitat de les cirurgies bariàtriques es realitzen per via laparoscòpia (accés mínimament invasiu) que permet la ràpida recuperació dels pacients, un millor control del dolor postoperatori i rapida mobilització, amb una estada hospitalària mitjana de 48 hores.

Des de mitjans del 2022, a banda de l'accés laparoscòpic, l’HUB ha posat en marxa el programa de cirurgia bariàtrica robòtica, ampliant així el ventall de procediments oferts als pacients. La progressiva implementació del programa ha permès la realització de la tècnica hipoabsortiva més complexa.

La Unitat de Cirurgia Bariàtrica i Metabòlica de l’Hospital Universitari de Bellvitge està formada per un equip multidisciplinari que integren, a més dels professionals de Cirurgia General i Digestiva, els d’Endocrinologia i Nutrició, Pneumologia, Psiquiatria, Psicologia, Anestesiologia i Infermeria. El treball conjunt d’aquests professionals permet atendre una patologia molt complexa.

La unitat de l’HUB és la que ha realitzat més cirurgies bariàtriques i metabòliques –més de 1.500- en els darrers cinc anys a l’Estat. A banda del nombre d'intervencions, destaquen la complexitat de l'activitat realitzada i el baix índex de complicacions i mortalitat. Aquesta expertesa l’ha consolidat com un referent no només per a la població de la seva àrea d'influència, sinó també per a pacients d'altres àrees en els casos de gran complexitat mèdica i/o quirúrgica.