L’Hospital de Bellvitge posa en marxa la teleassistència per als pacients amb asma

- Innovació

Durant un any, avaluarà si els pacients seguits a través d’una aplicació mòbil tenen una millor evolució que els atesos només presencialment

El proper 7 de maig se celebra el Dia Mundial de l’Asma

El projecte ha inclòs la creació d’una aplicació mòbil específica per als pacients. Aquesta aplicació permet als pacients accedir a textos, imatges i vídeos educatius personalitzats segons l’estat i necessitats de cada persona; comunicar periòdicament les dades sobre la seva evolució i sobre l’ús dels inhaladors mitjançant qüestionaris específics; controlar la seva medicació; controlar la funció pulmonar amb l’ús d’un mesurador domiciliari de flux espiratori (PEF); rebre un pla nutricional; rebre recomanacions i ajustaments de medicació de l’equip assistencial en funció de les dades comunicades, i posar-se en contacte amb l’equip assistencial davant de qualsevol dubte o emergència a través d’una secció de missatgeria. Aquesta iniciativa s’ha desplegat com a estudi científic per poder determinar si, al cap d’un any, els pacients seguits telemàticament han tingut o no una millor evolució que els atesos només presencialment. Participen a l’estudi pilot un total de 108 pacients (54 atesos amb telemedicina i 54 controls, determinats de forma aleatòria), i està previst donar-ne a conèixer els resultats a mitjans de l’any vinent.

La figura del professional d’infermeria expert en asma té un paper clau en aquest projecte, ja que ha participat en la formació dels pacients sobre l’ús de l’aplicació i és el referent de les comunicacions telemàtiques dels pacients amb l’hospital. En aquest sentit, la Direcció d'Infermeria de l’Hospital Universitari de Bellvitge ha facilitat el recursos necessaris per a la implementació del programa.

La Dra. Mariana Muñoz-Esquerre, coordinadora de la Unitat Funcional d’Asma de l’Hospital Universitari de Bellvitge, destaca que “encara que ja existeixen moltes apps sobre asma, habitualment només ofereixen recomanacions genèriques; la del nostre projecte ofereix informació personalitzada, permet el control i monitoratge de la malaltia i, el més important, té sempre un equip assistencial al darrere”.

La Dra. Muñoz-Esquerre subratlla que “un 50% dels pacients amb asma greu presenten un mal control de la malaltia. Amb aquest projecte, pretenem reforçar l’educació i les habilitats dels pacients, detectar precoçment l’empitjorament dels símptomes, i millorar el control de les comorbiditats”.

Per la seva banda, l’infermer expert Héctor Cabrerizo, membre de la Unitat Funcional d’Asma, apunta que “mentre que la consulta és un contacte relativament curt i ocasional, amb aquesta app podem tenir un contacte més continuat. Quan un pacient, en la pràctica clínica habitual empitjora entre visita i visita, només ens n’adonem passat un temps; en canvi, d’aquesta manera tenim de seguida la informació i podem reaccionar de forma immediata”.

Héctor Cabrerizo afegeix que “també ens és útil en un sentit invers: ens permet espaiar més les visites dels pacients que no tenen cap problema”. Segons destaca, “necessitem superar el típic model assistencial i aplicar nous recursos als nous reptes, que empoderin el pacient, en un context en què cada vegada hi ha més afectats i amb més malalties cròniques”.

Aquest projecte és una de les línies de treball del Grup de Recerca en Pneumologia de l’IDIBELL, enfocat a la malaltia respiratòria crònica d’alta complexitat (MAC-Res). Forma part del projecte DAIPO (Digital Transformation of Health) de l’ICS-Metropolitana Sud i ha rebut una beca del Col·legi Oficial d'Infermeres i Infermers de Barcelona. Així mateix, recentment ha estat finalista al III Concurs d’innovació en asma greu de la Sociedad Española de Neumología y Cirugía Torácica (SEPAR) i ha comptat amb la col·laboració del Servei d’Al·lergologia per a la inclusió de malalts amb asma atesos a les seves consultes.

Un cop finalitzat el projecte, es valoraran no només les millores en el control de la malaltia, l’adhesió al tractament i la qualitat de vida aconseguides, sinó també el progrés dels pacients en el coneixement global de la pròpia malaltia. Un cop avaluats els punts forts i febles dels resultats, està previst que aquesta activitat pugui continuar en el marc tecnològic global de teleassistència que està desenvolupant actualment l’Hospital Universitari de Bellvitge.

A Catalunya, pateixen asma més de mig milió de persones, amb una edat mitjana de 41 anys, de les quals el 54,2% són dones. Els símptomes més habituals són dificultat per respirar, tos seca, sensació de pressió i xiulets al pit. La malaltia, a més, pot causar periòdicament atacs i crisis que poden revestir una alta gravetat. Sovint es troba associada a d’altres malalties cròniques. Malgrat que no té cura, pot ser ben controlada en la majoria de casos si està ben tractada i hi ha un correcte seguiment i adherència.