L’Hospital de Bellvitge aposta per la simulació per formar experts en suport mecànic cardíac

- Formació

El X Curs d’Assistència Circulatòria Mecànica estrena tallers de simulació amb softwares més complets i eficients, desenvolupats pel mateix hospital

El Curs compta amb prestigiosos ponents nacionals i internacionals i reuneix 280 assistents de tot Espanya i Portugal

L’Hospital de Bellvitge és líder de l’Estat tant en assistències ventriculars de llarga durada com en suports de curta durada

Els dies 14, 15 i 16 de març, l’Hospital Universitari de Bellvitge acull una nova edició del X Curs Internacional d’Assistència Circulatòria Mecànica i Noves Tecnologies en la Insuficiència Cardíaca Avançada.

El Curs està organitzat per cardiòlegs i cirurgians cardíacs de l’Àrea de Malalties del Cor de l’Hospital Universitari de Bellvitge i és el més important de l’Estat espanyol en el seu àmbit.

El curs compta per primera vegada amb un extens programa de tallers de simulació d’assistència circulatòria mecànica, organitzat conjuntament amb la recentment creada Càtedra de Simulació Cardiovascular UB-CARDIOSIMHUB. Una altra novetat serà l’organització del primer taller adreçat específicament a professionals experts d’infermeria sobre l’educació posterior a la implantació de l’assistència mecànica i sobre l’adequat maneig del driveline (el catèter tunelitzat que connecta l’assistència amb el sistema exterior de control). El curs té com a doble objectiu formar professionals sanitaris experts en suports mecànics circulatoris i fer difusió de les darreres novetats en aquest àmbit. Per aquest motiu, les activitats formatives teòriques i pràctiques es complementaran amb ponències sobre el present i futur d’aquestes tecnologies, a càrrec d’alguns dels principals experts nacionals i internacionals, procedents de països com ara els Estats Units, el Regne Unit o França, entre d’altres. El curs té un total de 280 inscrits, procedents principalment d’arreu d’Espanya i de Portugal.

Nou software de simulació

En els tallers, s’hi estrenarà el software de simulació més complet i eficient utilitzat fins ara en aquest camp, el SIMHEART Support, que han desenvolupat professionals de l’àrea del cor del mateix Hospital Universitari de Bellvitge i investigadors del grup de recerca BIOHEART de l’IDIBELL. Es tracta de l’únic software de simulació d’assistència circulatòria mecànica que dona cobertura alhora als diferents dispositius d’assistència ventricular utilitzats actualment (Heartmate3, Centrimag i Impella) i a l’oxigenació per membrana extracorpòria (ECMO).

A diferència d’altres simuladors, aquest dispositiu no depèn d’una connexió amb una ECMO o amb altres elements de hardware. Així mateix, ofereix una recreació més realista gràcies als milers de paràmetres que s’hi han introduït, en base a l’àmplia experiència acumulada per l’Àrea de Malalties del Cor de l’Hospital Universitari de Bellvitge en aquest àmbit assistencial.

Substituint la funció del cor

Les assistències circulatòries mecàniques són el conjunt dels diferents dispositius tecnològics que es connecten al sistema circulatori per tal de substituir la funció del cor de forma temporal o permanent. Es tracta d’unes tecnologies que han protagonitzat un auge important en els darrers anys.

L’Hospital Universitari de Bellvitge té una llarga trajectòria com a líder i referent en assistència circulatòria mecànica. Va ser pioner a l’Estat a implantar una assistència ventricular de llarga durada i actualment és el centre de l’Estat que n’implanta més (8 assistències de llarga durada durant el 2023). Així mateix, també es troba al capdavant a l’Estat en implantacions d’assistències de circulatòries de curta durada i és un dels centres que realitza més ECMOs.

Els dispositius d’assistència circulatòria han experimentat contínues millores en els darrers anys i l’Hospital Universitari de Bellvitge ha estat al capdavant d’aquesta evolució. Així, el gener passat el seu Servei de Cirurgia Cardíaca va ser el pioner a implantar a Catalunya un dispositiu Impella 5.5, la darrera generació d’una assistència circulatòria de dimensions molt petites que es col·loca a través d’una artèria i substitueix la funció del cor durant un període d’unes setmanes fins que el pacient pot rebre un trasplantament de cor.