La Unitat de Cardiopaties Congènites de l’Adult de l’HUB incorpora consultes de casos complexos

- Recerca

Creada l’any 2022 pel Servei de Cardiologia, la Unitat de Cardiopaties Congènites de l’Adult (UCCA) permet als residents de L’Hospitalet de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Viladecans, el Prat de Llobregat i l’Anoia ser derivats a l’Hospital Universitari de Bellvitge per al seguiment total o compartit. A més, la UCCA atén enguany cada vegada més pacients amb cardiopaties congènites complexes, incloses dones durant els dos primers trimestres d’embaràs.

Amb l’objectiu de millorar la transició de la cardiologia pediàtrica a l’Hospital d’Adults, el Servei de Cardiologia de l’Hospital Universitari de Bellvitge va impulsar durant l’any 2022 la Unitat de Cardiopaties Congènites de l’Adult (UCCA). Anteriorment, molts pacients de la zona de referència de l’Hospital es derivaven a altres Unitats o, fins i tot, se’n perdia el seguiment.

Coordinada per la Dra. Lídia Alcoberro i la Dra. Maria Vila, l’UCCA atén pacients amb cardiopaties congènites (CC) lleus i moderades, fent-ne el diagnòstic, el tractament, si s'escau, així com el seguiment posterior. No obstant, la Unitat compta amb un grup cada vegada més nombrós d’afectats de cardiopaties congènites complexes, com ventricles únics o la síndrome d'Eisenmenger, que anteriorment no es tractaven a l’HUB. De fet, durant els darrers mesos s’ha començat a fer un seguiment conjunt de pacients amb CC durant els dos primers trimestres d'embaràs juntament amb l’Hospital Universitari de la Vall d’Hebron.

“L’objectiu principal de l’UCCA és millorar l’atenció al pacient amb cardiopaties congènites, optimitzant l’ús de proves diagnòstiques i mesures terapèutiques en base a la major evidència científica disponible”, apunten les Dres. Alcoberro i Vila. L’UCCA pretén contactar amb els hospitals amb servei de Cardiologia Pediàtrica de la nostra zona de referència per crear circuïts de transició a l’UCCA d’adults.

Actualment, els avenços en el diagnòstic i tractament cardiovascular en l’edat pediàtrica i l’entorn socio-cultural actual han permès que prop del 90% dels nascuts vius amb cardiopaties congènites (CC) sobrevisquin fins a l’edat adulta. A més, l’UCCA de l’Hospital Universitari de Bellvitge també es troba en vies de redactar el pla de recerca del seu primer estudi, per tal de cercar un model predictiu de subtipus d’hipertensió pulmonar.