La Unitat d’Asma de l’Hospital Universitari de Bellvitge inicia un programa pioner d’espirometries a domicili

Aquesta iniciativa permet que el pacient s’impliqui de forma activa en la valoració i el seguiment de la pròpia malaltia.

El projecte ha estat premiat per la Societat Espanyola de Pneumologia i Cirurgia Toràcica (SEPAR).

La Unitat Funcional d’Asma de l’Hospital Universitari de Bellvitge, coordinada pel Servei de Pneumologia, ha iniciat aquest mes de febrer un programa pioner d’espirometries a domicili.

Es tracta d’un programa en què el pacient rep en préstec de l’hospital un espiròmetre professional portàtil, rep instrucció sobre com utilitzar-lo, es fa la prova a casa, i el torna a la següent visita. D’aquesta manera, s’estalvia la PCR prèvia i les esperes del procés de fer-se la prova a l’hospital, guanya en comoditat i en seguretat, i, sobretot, s’implica d’una manera activa en la valoració i el seguiment de la pròpia malaltia.

Aquest projecte es va presentar a la 1a Reunió Virtual de la Societat Espanyola de Pneumologia i Cirurgia Toràcica (SEPAR), celebrada els passats dies 7 i 8 de maig, on va obtenir el primer premi a la innovació en projectes implementats per a la millora assistencial i de la qualitat de vida del pacient amb asma greu.

Fins ara han participat en la iniciativa una vintena de pacients, amb molt bons resultats de funcionament i de satisfacció per part dels participants.

La Dra. Mariana Muñoz, coordinadora de la Unitat Funcional d’Asma, destaca que, inicialment, la idea va néixer “com un recurs davant la dificultat de programar aquestes proves quan tots els esforços es focalitzaven en la Covid-19”, però que, a la vista dels bons resultats, la iniciativa “tindrà continuïtat més enllà de la pandèmia i s’anirà ampliant amb l’adquisició de més espiròmetres”.

L’espirometria és una prova que mesura la capacitat pulmonar i el flux d’aire que el pacient és capaç d’exhalar i inhalar mitjançant maniobres forçades. És un procediment fonamental en pràcticament tots els àmbits de la pneumologia. En l’asma, serveix tant per ajudar a la diagnosi de la malaltia com per establir el pronòstic dels pacients i valorar l’efectivitat dels tractaments aplicats.