La Unitat d’Arrítmies incorpora una innovadora modalitat de tractament intervencionista

- Innovació

Es tracta de l’ablació amb camps elèctrics polsats, que provoca una electroporació irreversible, una nova tecnologia que, mitjançant l’administració de petites descàrregues elèctriques, permet destruir molt selectivament el teixit cardíac que causa l’arrítmia. Es tracta, doncs, d’una tercera opció –utilitzant, en aquest cas, l’energia elèctrica– que s’afegeix als dos procediments intervencionistes utilitzats principalment en aquest camp en l’actualitat: l’ablació per radiofreqüència i la crioablació.

Com aquestes dues tècniques, l’ablació amb camps elèctrics polsats es practica a través un catèter que s’introdueix per una incisió a l’engonal fins a arribar a l’aurícula esquerra. La intervenció té una menor durada total que les practicades actualment i, segons l’experiència acumulada fins ara, redueix el risc de complicacions per al pacient.

L’Hospital Universitari de Bellvitge ha estat el primer hospital de l’Institut Català de la Salut i un dels deu primers de l’Estat que han incorporat aquesta tècnica. L’Hospital de Bellvitge ha començat a aplicar l’ablació amb camps elèctrics polsats en pacients amb fibril·lació auricular paroxística i persistent. Es tracta de l’arrítmia més freqüent entre la població general i la que més es tracta a les unitats d’arrítmies.

El Dr. Ignasi Anguera, director de la Unitat d’Arrítmies de l’Hospital de Bellvitge, destaca que aquesta nova tecnologia “presenta un gran potencial perquè és molt específica: només lesiona el teixit del múscul cardíac que necessitem lesionar, sense causar pràcticament cap dany col·lateral”.

A més, el menor temps d’intervenció en relació amb altres procediments previsiblement permetrà augmentar l’eficiència de les sales d’intervencionisme i incrementar el nombre total de pacients tractats a l’any.

Segons Ignasi Anguera, l’ablació amb camps elèctrics polsats es podria acabar imposant com a tractament d’elecció en substitució de les altres tècniques que s’utilitzen actualment, un fet que caldrà confirmar a través dels resultats que s’obtinguin en els propers anys.

L’Hospital Universitari de Bellvitge és centre de referència en el tractament intervencionista de les arrítmies complexes i realitza anualment unes 150 intervencions d’aquest tipus.