El Pla de Salut Mental Territorial serà l’eix d’un projecte formatiu europeu impulsat per l’IESE

- Formació

El projecte europeu d’educació sanitària H-ALIGN, co-finançat per EIT Health, que va posar en marxa l’escola de negocis IESE ara fa tres anys, consisteix en l’elaboració d’un mòdul de formació per a professionals per tal de dotar-los de les eines més indicades per aconseguir implementar amb èxit solucions de millora en l’àmbit de la gestió.

L’ICS, i concretament la seva Oficina de Suport a la Innovació i la Recerca (OSIR), és un dels participants en l’H-ALIGN i va tenir l’oportunitat de proposar un projecte d’estudi per al mòdul formatiu d’aquesta edició del programa. El Pla de Salut Mental Territorial va ser l’opció triada, un fet que en opinió de Susana Jiménez, cap de la Unitat de Psicologia Clínica de l’HUB i coordinadora del pla, “ens ajudarà a assolir el principal objectiu d’aquest projecte, aconseguint la integració dels diferents dispositius de salut mental del territori, des d’una perspectiva transversal i incorporant l’experiència del pacient, millorant el disseny dels circuits, identificant els punts complexes, les dificultats per aconseguir la continuïtat assistencial, flux i rapidesa derivacions, entre d’altres aspectes”.

Un grup de professionals de l’HUB, de l’Atenció Primària i de la Unitat de Salut Mental seguiran el mòdul formatiu a finals d’aquest mes de novembre. La formació consisteix en un joc de simulació desenvolupat conjuntament amb i per als agents implicats del sistema sanitari i que es basa en la metodologia del pacient journey, que recull tota l’experiència d’un hipotètic pacient en el seu contacte amb el dispositiu sanitari, en aquest cas el Pla de Salut Mental Territorial de la GTMS.

El joc planteja als professionals el repte de trobar possibles solucions a un problema específic implementant fórmules de treball col·laboratiu amb els actors clau interessats en la millora del procés triat. Com a conclusió, els participants han de desenvolupar un enfocament integral per aplicar les solucions que aportin més valor al conjunt del sistema.

A partir aquesta metodologia, l’objectiu és que els professionals acabin el curs amb noves capacitacions, que inclouen la comunicació; la gestió i lideratge del canvi; el pensament crític i integrador o les habilitats de negociació, tot des d’una perspectiva integradora i immersiva.