Destacada i premiada participació de professionals d’Infermeria HUB a la trobada internacional de recerca en cures

- Formació

En el decurs del XVII Encuentro Internacional de Investigación en Cuidados, celebrat a Valladolid entre els dies 15 i 17 de novembre passats, professionals d’infermeria de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) i investigadors de l'IDIBELL, han presentat un total de quatre comunicacions. Una d’elles, a càrrec de Jordi Adamuz, va obtenir el premi a la millor comunicació de la trobada, organitzada per la Unitat d’Investigació en Cures i Serveis de Salut (investén) de l’Instituto de Salud Carlos III (isciii).

La comunicació guardonada de Jordi Adamuz, titulada Asociación de la omisión de cuidados y el contexto organizativo en 11 hospitales catalanes, presenta els principals resultats d'un estudi multicèntric on van participar 1471 infermeres dels 8 hospitals de l'ICS i 3 centres ICO amb l'objectiu de determinar les característiques del context organitzatiu dels centres hospitalaris que s'associen a omissió i intensitat de cures, i als resultats clínics dels pacients hospitalitzats.

Es van presentar els resultats de la primera fase del projecte que mostren que les principals cures omeses estan relacionades amb cures bàsiques dels pacients com higiene bucal, ajuda a la deambulació o l’assistència a reunions interdisciplinars, i els principals motius són la falta de recursos humans i la comunicació interprofessional. A més, les anàlisis amb models multivariats confirmen que el contexts organitzatius amb entorns més favorables s'associen amb menor omissió de cures. Aquests resultats animem a implementar canvis als entorns organitzatius dels centres participants per tal de millorar la prestació de cures infermeres. Aquest estudi liderat per Jordi Adamuz i Maria Eulàlia Juvé Udina (investigadors principals del Grup de Recerca Infermera GRIN-IDIBELL) ha estat finançat per les convocatòries de l'AES 2021 i pel Col·legi Oficial d'Infermeres i Infermers de Barcelona.

En el decurs de la trobada internacional, Amparo Grijota. infermera del programa de Malalties Infeccioses/Malalties Importades i Tuberculosi, va presentar dues comunicacions: ¿Qué podemos esperar del Quantiferon-TB Gold Plus en el diagnostico de la tuberculosis activa? d’una banda i Estudio de contactos de tuberculosis: ¿se puede prevenir el riesgo de infección?

Per últim, Emilio Jiménez, infermer clínic de la Unitat de Control de la Infecció. Va presentar la comunicació Fracaso del catèter intravenoso periférico, cobertura infermera y factores de complejidad de cuidados.

El Encuentro Internacional de Investigación en Cuidados, organitzat per ivestén-isciii, s’ha celebrat a Valladolid conjuntament amb X Congrés Iberoamericà de Recerca Qualitativa en Salut.

Es tracta de la trobada de recerca infermera més gran que es realitza a l’Estat i facilita l'intercanvi de coneixements sobre resultats provinents de la recerca en els diferents àmbits de cures. A més, la Trobada ha combinat la presència de ponents de reconegut prestigi internacional amb la de nous talents investigadors, gràcies a la V Jornada de Doctorands, que s’ha desenvolupat de manera paral·lela.

La trobada també ha inclòs un programa de formació opcional, amb la inclusió de tallers sobre metodologia de la recerca quantitativa i qualitativa, simposis i altres activitats.