Bellvitge posa en marxa el primer programa de cirurgia de pròtesi de penis ambulatòria a Espanya

L’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) ha posat en marxa el primer programa d’Espanya i un dels primers d’Europa de cirurgia ambulatòria d’implantació de pròtesis de penis.

Tot i que ja existien experiències prèvies esporàdiques, aquesta és la primera vegada que un hospital de l’Estat crea un programa en el marc del qual aquestes intervencions ambulatòries es porten a terme de manera regular.

Així, del total de 49 implantacions de pròtesis de penis que es van fer a l’Hospital Universitari de Bellvitge l’any 2018, 22 van ser de cirurgia major ambulatòria, és a dir, el pacient va descansar a casa des de la primera nit.

En aquests 49 casos, les taxes de complicacions dels pacients hospitalitzats i els ambulatoris han estat similars. No hi ha hagut cap cas d’infecció de l’implant ni cap reingrés, i en tots els casos hi ha hagut també un bon control del dolor. Una enquesta de satisfacció feta als pacients intervinguts ambulatòriament ha indicat que un 80% es tornarien a sotmetre a aquest sistema i el recomanen als altres pacients. Aquests resultats es presentaran a diferents congressos nacionals i internacionals en els propers mesos.

Segons explica el Dr. Josep Torremadé, responsable de la Unitat d’Andrologia de l’HUB, aquesta innovació “no hauria estat possible si no hi hagués al darrere una experiència acumulada molt àmplia com la que té l’Hospital de Bellvitge, que és un centre d’excel·lència en aquest tipus d’intervenció”.

El procediment per als casos ambulatoris no varia, en general, en relació amb les cirurgies amb hospitalització, excepte en l’aplicació d’una sèrie de bloquejos anestèsics per al control del dolor postoperatori. Els casos que es decideix mantenir en règim d’hospitalització són principalment aquells que requereixen maniobres quirúrgiques addicionals més complexes.

A més de suposar una major comoditat per al pacient, la introducció de la cirurgia ambulatòria en la col·locació de pròtesis de penis també significa una reducció del cost per pacient i, a conseqüència d’això, la possibilitat que l’hospital pugui incrementar el nombre d’implants que realitza cada any.

Segons diversos estudis, entre un 20% i un 50% de la població masculina adulta pateix disfunció erèctil, un problema que és especialment prevalent a partir dels 60 anys. La implantació d’una pròtesi de penis és un últim recurs terapèutic quan altres tractaments, principalment la medicació oral i les injeccions intracavernoses, no han donat resultat.

La durada de les pròtesis s’ha incrementat en els darrers anys gràcies a l’arribada d’implants de nova generació. També s’ha aconseguit tècniques cada vegada menys invasives, si bé requereixen d’una major especialització, per la qual cosa és fonalmental comptar amb professionals experts i específicament formats. L’Hospital Universitari de Bellvitge acumula 30 anys d’experiència en la col·locació d’aquests implants i organitza el curs més important de l’Estat en aquest àmbit.