Bellvitge implanta el seu primer cor artificial total

Es tracta d’una complexa intervenció molt excepcional a Espanya

El prestigiós programa d’assistència circulatòria mecànica de l’Hospital Universitari de Bellvitge, el més actiu de l’Estat espanyol en implantació de cors artificials, ha fet un nou pas endavant amb la implantació, aquest 27 de maig, del seu primer cor artificial total. Es tracta d’una intervenció molt excepcional a l’Estat espanyol, on fins ara només s’havia implantat un dispositiu de les mateixes característiques amb èxit.

El pacient és un home de 30 anys amb fallada dels dos ventricles del cor i hipertensió pulmonar, afectacions que li impedien rebre un trasplantament de cor o una assistència ventricular mecànica (cor artificial que només substitueix la funció d’un dels dos ventricles). Davant d’aquesta situació, i atesa l’extrema gravetat del seu estat, se li va indicar la implantació, amb caràcter temporal, d’un cor artificial total (model SynCardia).

En una intervenció quirúrgica d’alta complexitat, els cirurgians van retirar els dos ventricles del cor del pacient (deixant intactes les aurícules, l’aorta i l’artèria pulmonar), van implantar en el seu lloc les connexions per al cor artificial, i van col·locar a continuació el nou dispositiu, que inclou dos ventricles artificials que substitueixen els extirpats. El sistema implantat es connecta mitjançant dos tubs a una consola portàtil externa. Els impulsos que es generen a la consola externa es transmeten per un sistema d’aire i buit als ventricles artificials que activen el mecanisme de bombament de la sang.

Actualment el pacient es troba ingressat a l’Hospital de Bellvitge en situació estable. L’objectiu de l’equip mèdic és que, a més de substituir la funció dels dos ventricles, el dispositiu implantat ajudi també a normalitzar la tensió arterial pulmonar del pacient, de manera que, en el termini d’uns mesos, pugui estar en disposició de rebre un trasplantament de cor.

Aquesta intervenció ha estat possible gràcies a la gran experiència en assistència circulatòria mecànica (cors artificials) dels cirurgians cardíacs, cardiòlegs i tot l’equip de professionals d’insuficiència cardíaca avançada i trasplantament de l’Àrea de Malalties del Cor de Bellvitge, que s’ha complementat amb una formació tècnica específica per a la implantació d’aquest tipus de dispositiu.

L’Hospital Universitari de Bellvitge va ser l’any 2007 el primer d’Espanya a col·locar un cor artificial a una pacient per a la qual estava contraindicat el trasplantament. Des de llavors, ha implantat un total de 24 assistències ventriculars mecàniques, el nombre més alt fet a l’Estat per un sol centre. En 10 d’aquests casos, el pacient ha rebut posteriorment un trasplantament de cor amb èxit i, en altres 10 casos, el pacient fa vida al seu domicili amb el dispositiu implantat a l’espera de poder rebre el trasplantament. En uns altres 2 casos, la implantació de l’assistència ventricular s’ha plantejat com a definitiva.

Bellvitge lidera també l’ús d’assistències circulatòries mecàniques temporals per a casos aguts d’insuficiència cardíaca. Durant l’any 2018, va col·locar 56 assistències circulatòries mecàniques temporals (ECMO), la xifra més alta registrada en un hospital de l’estat. D’altra banda, té l’acreditació SEC-EXCELENTE de la Societat Espanyola de Cardiologia en implantació d’assistències ventriculars mecàniques, i organitza cada dos anys el més prestigiós curs internacional d’assistència circulatòria mecànica de l’Estat.