Sou a: Portada > Notícies > La Unitat de Trastorns de l'Alimentació i investi...

Notícies

La Unitat de Trastorns de l'Alimentació i investigadors del CRG descriuen un factor de predisposició genètica en un estudi publicat a 'Human Molecular Genetics'

Investigadors del Centre de Regulació Genòmica (CRG-CIBERESP), situat dins del Parc de Recerca Biomèdica, en col·laboració amb la Unitat dels Trastorns de l’Alimentació de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB-CIBEROBN), han identificat la variabilitat genètica en gens de la via de les neurotrofines com a factor de predisposició als trastorns de l’alimentació.

Els trastorns de l’alimentació, predominantment l’anorèxia nerviosa i la bulímia nerviosa, són malalties psiquiàtriques que afecten entre l’1 % i el 3 % de la població femenina, i que tenen un component psicològic, social i ambiental elevat.

Tot i això, hi ha evidències que hi ha factors genètics que afavoreixen la susceptibilitat a patir aquesta mena de trastorns sota condicions ambientals i socials determinades.

Els mateixos investigadors ja van identificar l’any 2004 la implicació de variants en el gen Brain-Derived Neurotrofic Factor, també pertanyent a la família de les neurotrofines, unes proteïnes implicades en la supervivència neuronal.

Aquest estudi ha analitzat variants en tots els gens de la via de les neurotrofines, i mostra que els subjectes que tenen una determinada combinació de variants en el gen NTRK3 i NGF tenen un risc més elevat de patir trastorns de l’alimentació, cosa que confirma el paper de les neurotrofines com a components clau en la regulació de la conducta alimentària.

L’anàlisi genètica s’ha dut a terme sota la direcció del Dr. Xavier Estivill i la Dra. Mònica Gratacòs des del Centre de Regulació Genòmica, i el treball clínic l’ha dirigit el Dr. Fernando Fernández Aranda des de la Unitat dels Trastorns de l’Alimentació de l’Hospital Universitari de Bellvitge.

La investigació ha comptat amb la participació de tres centres europeus que han permès l’anàlisi genètica de 371 nuclis familiars amb trastorns de l’alimentació. Els resultats d’aquest estudi s’han publicat aquest mes de maig a la revista Human Molecular Genetics.

Aquests dos grups d’investigadors continuen treballant en l’anàlisi exhaustiva del genoma, amb la finalitat d’identificar altres variants genètiques de susceptibilitat, ja que hi ha evidències que existeixen encara molts factors genètics de predisposició a trastorns de l’alimentació per identificar.

Aquest projecte ha estat finançat pels centres d’investigació en xarxa en obesitat i nutrició (CIBEROBN) i en epidemiologia i salut pública (CIBERESP), de l’Instituto de Salud Carlos III.

7 de juliol de 2008