L’Hospital de Bellvitge duplicarà en dos anys el nombre de cirurgies robòtiques

L’aposta de l’Hospital Universitari de Bellvitge per la cirurgia robòtica s’ha consolidat aquest mes de maig amb la incorporació d’un segon robot Da Vinci. L’Hospital va ser pioner amb l’adquisició d’un primer robot ara fa deu anys i des de llavors s’ha convertit en centre de referència en aquests tipus d’abordatges quirúrgics, que ofereixen més seguretat i més benefici global per al pacient.

Amb l’entrada en funcionament del segon Da Vinci, Bellvitge preveu duplicar el nombre d’intervencions robòtiques en dos anys: de 275 el 2018 a 575 el 2020. El nou robot serà utilitzat per les especialitats de ginecologia, urologia, otorinolaringologia, cirurgia toràcica i cirurgia general i digestiva. L’abordatge robòtic està especialment indicat per a patologies com el càncer de pròstata en pacients joves, el càncer de pulmó, el càncer oral o les cirurgies del sol pelvià.

L’Hospital de Bellvitge també ha fet trasplantaments renals (de donant viu i de donant cadàver) amb robot. El desembre de 2018 va portar a terme per primera vegada a Espanya un trasplantament de ronyó d’un donant cadàver amb cirurgia robòtica. En l’àmbit dels trasplantaments, la robòtica s’escull en aquells casos en què l’operació pot presentar especials dificultats, com ara quan el receptor és obès.

El programa de cirurgia robòtica es va iniciar a l’Hospital de Bellvitge l’octubre de 2009 amb una prostatectomia radical (extirpació de la pròstata), la intervenció en què hi ha més evidència científica de beneficis d’un abordatge robòtic: els nivells de preservació de la continència urinària i de la funció erèctil son superiors al 80%. Des de llavors el servei d’Urologia ha portat a terme ja més de 500 intervencions amb el sistema robotitzat Da Vinci. L’experiència acumulada durant aquests anys ha fet que Bellvitge hagi pogut donar suport a altres hospitals de l’ICS que han posat en marxa la cirurgia robòtica més recentment (Hospital Universitari Germans Trias i Pujol, Hospital Universitari Joan XXIII i Hospital Universitari Doctor Josep Trueta), així com a altres centres d’Espanya i Portugal.

El robot quirúrgic Da Vinci és un sistema amb braços articulats controlats pel cirurgià des d’una consola amb visió tridimensional, amb el qual es pot practicar una cirurgia mínimament invasiva. El sistema permet una precisió mil·limètrica al poder ampliar els moviments del cirurgià, evitant per complet el tremolor de la mà, una prestació molt útil en aquelles intervencions en què la precisió marca la diferència. “Es pot treballar amb molta més fiabilitat gràcies a la visió tridimensional i a la llibertat de moviments de les pinces del robot, que assimilen de forma directa i intuïtiva els moviments de la mà que fa el cirurgià a la videoconsola”, expliquen els professionals.

Beneficis per als pacients

La cirurgia robòtica permet nombrosos beneficis per als pacients, com una estada  hospitalària més curta, menys molèsties i dolor post operatori, cicatrius més petites, menor risc d'infecció, menys pèrdua de sang i una recuperació més ràpida. Es calcula que l'estada hospitalària del pacient es redueix fins a 2,5 dies, molt inferior a la setmana que es requereix en una cirurgia oberta. En conseqüència, es redueixen les complicacions i la recuperació dels pacients és més ràpida: poden retornar a la seva vida social i laboral en menys de 7 dies.